En Morgon Vakt.....

Tänkte skriva om en dag på jobb i Danmark i detta inlägg... :)

6.30 är det dax att börja på morgonvakten.. möde in som man säger i Dk.
Man tittar på vaktplanen, och ser vilka av de unga som skall iväg till dagcenter och vem som skall ha hemmadag.
Sen går man in och väcker de små söta sovande ungdomarna.. Gärna med lite mysig musik till.
Man hittar ju sitt eget sätt att jobba på, men jag skriver hur jag gör.
Lite mysig lugn musik som sagt, sen låter jag de ligga och morna sig lite medans jag förberder vagnen med vattenskål, tvål, tvättlappar, handukar, tandborste, m.m.
Jag pratar hela tiden med dem och berättar vad jag gör.. tex när jag skall tvätta ansiktet så säger jag det så de hör och vet vad som skall hända...
Sen tvättar jag dem noga, både under armarna, i ansiktet, och byter blöjja och tvättar ordentligt och torkar noga. Det är viktigt att det inte blir fuktigt i blöjjan och de får skavsår , svamp m.m. De som har sond får jag också tvätta och hålla rent ordetligt. Även här viktiigt att inte sonden är fuktig och ligger och skaver m.m.
Sen är det dax att klä på kläder. Och det är inte alltid det lättaste... De har alla olika storlekar och är olika tunga, men jag gör mitt bästa. Efter det skall de in i liften.. Jag vänder dem på sidan, lägger lifttäcken i mitten och puttar in så mkt jag kan under kroppen, sen rullar jag tillbaka och tittar så den ligger i mitten under dem. Sen sätter jag i de 3 hängena och hissar upp. Rullstolen skall stå BAKÅT lutad så mkt det bara går, så man får in kroppen ordenligt och hela vägen bak. Det är viktigt så man inte sitter snett.
Sen skall det göras frukost eller morgonmad som de kallar dagens första måltid.
Havregröt med massa smör i eller tranbär, russin mjölk eller nutella... Alla 7 har olika önskemål på morgonen så det gäller att komma ihåg rätt ;) Och morgon medicinen får man INTE glömma. och sond till de som har det... och får man medicin genom sonden så skall det ges 100-200 ml vätska med efteråt.  Även de med astam medicin skall få sin medicin på morgonen. ventolin i en mask. och en hostmaskin har vi med.
Sen packar man ner eventuell medicin, matpacke, tallåda, blöjjor, kläder, en svart bok man skirver i och skickar iväg dem med en buss som kommer och hämtar mellan 7.30-9.00. ( alla går ju inte på samma ställe)

När de unga kommit iväg som de skall, så väcker vi dem som har hemmadag. ( Oftast har man det 1 gr i veckan) Och ger dem morgonmad och evetuellt ett bad. I badet får man lägga dem på en badbrits och tvätta dem. De flesta tycker om det men inte alla....
Jag brukar ha på lite musik och stå och sjunga för att allt ska kännas så bra som möjligt :)
Sen är det dax för LUNCH som heter frukost på danska. Vi brukar gå ner på cafet under oss och äta där. Det är även där vi får vår kvällsmat ifrån. :) Det brukar smaka gott. Några får maten helt blendad för att kunna uta det.

På förmiddagen har vi även 100 andra saker att göra: Tvätta de ungas kläder, byta deras sängkläder, städa deras rum, skriva kardex ( vätskeschema, avföringsschema, dagbok, m.m. ) Och när klockan är runt 14 så börjar de komma tillbaka från deras aktiviteter... och kl 15 slutar man efter en mysig morgonvakt...

får skriva om aftonvakt och weekend en annan dag ;)

100 saker att komma ihåg :)

läskigast är allt med mediciner, men jag skall bli skickad på en medicinkurs med de andra vikarierna :) skönt!

Hoppas ni alla har en trevlig helg... Nu skall jag linda min onda hals med en kopp the :O)







KNUS fra denmark....


Kommentarer
Postat av: Caroline

Du är vardagshjälte som gör detta. Det ska du veta. :)

2010-09-27 @ 10:25:16
URL: http://thegiraffe.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Hejsan hoppsan. Här kommer ett halvbegripligt svar på din fråga om varför du drömmer om att du kvävs, och varför just i havet. Först har jag radat upp vad de enskilda symbolerna (som jag grundat allt på, och som jag tycker är viktigast) betyder och sedan har jag satt samman det till ett sammanhang.



OBS: cleopatravii.blogg.se är min gamla blogg, min nya är fitnessego.blogg.se :) Du är välkomen dit, även om där inte finns några drömsymboler!



bada: Närhelst man drömmer om vatten, kan man nästan vara säker på att ens undermedvetna försöker säga något om det känslomässiga läge man befinner sig i. Är vattnet är grumligt och smutsigt, måste man fråga sig själv om man på något sätt bidragit till problemet man står inför, eller ännu värre: kanske har man inte riktigt rent samvete. Eller så kan det betyda att problemet är svårt och förvirrande och att det inte finns någon enkel lösning.

vatten: drömmar om vatten handlar om känslor. Om man håller på att drunkna betyder det att man tycker det är svårt att klara av sina åtaganden.

hav: Glöm inte att vatten i drömmar representerar känslolivet, så när man drömmer om havet handlar det om vad man känner inför sig själv.

Åtta (antalet armar på en bläckfisk): I en del länder är åtta ett turtal eftersom det symboliserar pengar. Välstånd, rikedom och framgång hänger intimt ihop med talet åtta, men då har man nått dit med hjälp av hårt arbete. Så om man har arbetat hårt och drömmer om siffran åtta, kan det betyda att man snart kommer att få sin belöning. Om man har varit lite slö, är den här drömmen en uppmaning att få tummen ur!

bläckfisk: Om tentaklerna slingrar sig runt dig tyder det på rädsla att inte kunna frigöra sig från en känslomässig situation, andras äganderätt, en rädsla för att lämna en trygg men kvävande situation eller att låta människor bli mer självständiga i händelse av att du då ska förlora dem. Det kan även ha med dominerande föräldrabilder eller med den egna rovgirigheten att göra.

Botemedel: I drömmen ska du varligt men bestämt lossa tentaklernas grepp om dig och simma iväg. I vardagen ska du undersöka varför du känner dig kvävd eller osäker och vidta åtgärder för att frigöra dig från begränsningar, oavsett om de ställts upp av dig själv eller av andra. Ta salta bad med lavendel eller geranium för att skapa harmoni och lösa upp knutar.

kvävas: Det här är en variant av drunknings- och kvävningstemat, och att drömma att man håller på att kvävas kan symbolisera någonting som man har svårt att klara av i sitt vakna liv. Eftersom att kvävas också handlar om att inte kunna svälja, kan dte handla om att man måste "svälja sin stolthet" i verkliga livet. Om det är man själv som försöker kväva någon i drömmen, bör man kanske fråga sig själv vem man upplever som så irriterande att man har lust att strypa honom/henne



Om du nu läst igenom att hittar du nyckeolrden känslor. Drömmen handlar alltså näst intill enbart om ditt känsloliv, och att det kanske inte är särsilt balanserat just nu. Du kanske känner dig kvävd i dne bemärkelsen att du itne kommer till tals, att du inte får bestämma över ditt liv och dess vägar.



Och eftersom du dessutom håller på att drukna är det uppenbart att du tycker att det är svårt att lösa problemet/problemen i verkliga livet. DU kan liksom inte komma loss, du känner dig fast.



Dock tänker jag lite outside the box när jag tyder drömmar till människor (med hjälp av en bok... så proffs är jag ju verkligen inte!) och då tänkte jag på talet åtta - antalet armar bläckfisken har. Detta, som du kan se ovan, står för tur och framgång... så om du barag er dig fan på att ta itu med detta problem som du fördmoligen har inom dig (kan finnas i din omgivning också...) kan dte alldeles säkert lösa sig.



Det äår nog vad jag kan hjälpa dig med... kan du associera till det?



Om du inte förstår någonting kan det vara så att drömmen inte betyder något eller så finns det viktiga detaljer som du kanske inte kommer ihåg. Hoppas detta hjälpte dock!

2010-10-13 @ 23:28:31
URL: http://fitnessego.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Det kan alldeles säkert vara så! Att havet var djupt direkt visar också på att du är djupt försjunken i känslor som inte är så himla behagliga om man säger så.



Färgen grön brukar ofast ha en positiv innebörd, men även denna kan vinklas, vilket den gör i den boken som jag läser drömsymboler ur (Förstå dina drömmar- en bok om drömtydning, Lori Reid, 2004

)

Grön kan också stå för vardagliga uttryck som "grön av avund" och "grön" eller "gröngöling" i bemärkelsen nybörjare, amatör, omogen, oskyldig. Och i ditt fall handlar det kanske om att du "ny".



Totalt sett kan man väl säga som så att om drömmen verkligen betyder något, så reflekterar den din vardag och hur du medvetet/undermedvetet känner för den. Kanske är det en uppmaning om att se sig efter andra jobb...



Lycka till i framtiden! Hoppas du slipper dess drömmar nu. Enligt min fina lilla bok så står det nämligen att om man drömmer om att t.ex. kvävas ofta, och sedan reder ut varför man drömmer om just det, så slutar man drömma om det.

2010-10-14 @ 23:21:04
URL: http://fitnessego.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0